Autobuzele din Port-Vila

În Port-Vila nu există un sistem public de transport în comun. Autobuzele sunt de fapt dubiţe cu 6-8 locuri, deţinute de şoferi individuali. Şi nu există rute predefinite. Nici staţii de autobuz, nici orare. Trebuie să te poziţionezi la marginea drumului, să faci cu mâna când vezi că se aproprie un autobuz (îl recunoşti după B-ul de pe plăcuţă), îi spui şoferului unde vrei să mergi şi dacă acceptă, urci. În principiu autobuzele te duc unde vrei, pentru o sumă fixă de 150 de vatu (1.3 euro), indiferent de distanţă. Poate nu pare mult, dar dacă ai de făcut mai multe drumuri în aceeaşi zi ajungi lejer la 5-6 euro şi nu poţi să-ţi faci abonament.  În plus, nu ştii niciodată cât va dura călătoria – în funcţie de ruta celorlalte persoane din autobuz, şoferul poate ocoli cartiere întregi, astfel că o călătorie de 10 minute se transformă uneori în 30 de minute. Ca să nu mai spun că autobuzele sunt vechi şi prăfuite…Dar măcar au muzică veselă şi este o ocazie să intri în vorbă cu oamenii (aici mi se pun cel mai des întrebările de unde eşti, ce faci aici, cum îţi place etc).


Din fericire, până acum nu am făcut mai mult de 15 minute până la serviciu, pentru că nu au fost mai mult de 2-3 persoane în autobuz când am urcat eu. Şi nu au trecut mai mult de 2 minute până să vină un autobuz, am impresia că sunt mai numeroase decât maşinile personale! E o afacere bună dacă stai să te gândeşti, cred că un şofer de autobuz face cam 10 euro pe oră…Dar nu e muncă uşoară, având în vedere că aici sunt multe dealuri, plouă des, multe străzi nu sunt astfaltate (inclusiv a mea), nu există GPS şi oricum majoritatea străzilor nu au nume şi nici numere. Spui pur şi simplu “vreau în cartierul X, lângă magazinul Y sau instituţia Z” şi şoferul ştie întotdeauna unde e, de multe ori înţelege şi în engleză şi în franceză. Aglomeraţie e doar pe strada principală, se circulă bară la bară mai ales seara, în jurul orei 18. Dar nu asta e ora la care ies oamenii de la serviciu (programul e de la 7:30 la 17, cu 2 ore pauză de masă între 11:30 şi 13:30), ci ora la care merg spre nakamal. Însă despre nakamal şi kava, altă dată.

Cât despre taxiuri, din păcate sunt foarte scumpe. Nu există un tarif pe km, preţul se negociază la pornire. Dar în general încep de la 10 euro. Preţuri de Luxemburg…Bicicleta nu este o opţiune viabilă de transport, fiindcă sunt multe dealuri şi plouă des. Iar maşinile, cum spuneam mai jos, sunt hors de prix. Aşa că dacă mă satur de autobuzele murdare, rămâne varianta să îmi iau un scooter sau un ATV 🙂

Anunțuri

2 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. Andrei Domuta spune:

    ..cred ca e mai safe cu ATV-ul 🙂 desigur, depinde cat de responsabil conduce lumea
    E interesant sistemul acesta, deloc eficient, de transport in comun; daca te duc unde vor pentru 1.3 euro, inseamna ca trebuie sa aiba benzina la discretie!? 😀

    1. danamism spune:

      Pai tocmai asta e problema, ca sistemul de transport in comun nu e reglementat de municipalitate. Nu stiu cat costa benzina, mi-am pus intrebarea dar inca nu m-am oprit la vreo benzinarie sa verific. Pentru 1.3 euro te duc unde vrei in oras…in afara orasului costa mai mult, trebuie sa negociezi la plecare. Nu stiu cat de sigure sunt ATV-urile, am inteles ca se pot rasturna destul de usor. Mai ales daca esti in panta si e soseaua uda…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s