6810 km în Australia – Şosele şi semne de circulaţie

În Australia se conduce pe partea stângă, ca în Anglia. Treaba asta nu e atât de complicată pe cât pare. Personal, n-am avut deloc impulsul să merg pe contrasens, însă recunosc că în intersecţii nu mai ştiam din ce parte trebuie să vină maşinile. Pentru mine mai complicat a fost să conduc o maşină cu volanul pe dreapta, adică având schimbătorul de viteze în partea stângă şi semnalizatorul în partea dreaptă! De câte ori n-am declanşat ştergătoarele de parbriz, care sunt în stânga în locul semnalizatorului, din reflex…Din fericire pedalele nu sunt inversate, vă daţi seama cum ar fi cu ambreiajul în dreapta şi acceleraţia în stânga?!

Am rămas plăcut impresionată de starea drumurilor în Australia. De ce spun asta? Pentru că la o populaţie comparabilă cu a României şi o suprafaţă de 30 de ori mai mare, au o reţea impresionantă de drumuri, toate în stare bună, bine iluminate şi deloc aglomerate! E adevărat că ţările dezvoltate se cunosc (şi) după şoselele lor, de aia şoselele din România sunt cum sunt, iar în Vanuatu sunt de o sută de ori mai rău…Un lucru pe care nu îl realizasem însă este ce înseamnă highway…mă aşteptam la o autostradă, cu cel puţin două benzi pe sens, cu despărţitor între sensuri şi cu parapeţi pe margini. Am fost oarecum dezamăgită să constat că highway poate fi orice drum asfaltat cu două sensuri de mers, în general cu doar o bandă pe sens, cu sau fără despărţitor, care leagă două oraşe. Cam ca drumurile judeţene la noi. De exemplu, Stuart Highway, care străbate ţara în lung de la Adelaide la Darwin – 2834km – este doar un drum îngust şi prăfuit, care se inundă pe alocuri (în partea de nord, între noiembrie şi aprilie, când e sezonul ploios).
Stuart Highway la Port AugustaStuart Highway in desertflooded roadUnde mai pui că în afara oraşelor nu e semnal la telefon şi poţi conduce două ore fără să dai de o altă maşină, aşa că te simţi izolat de-a binelea! Benzinării sunt cam la fiecare 100 de km (cu cât te apropii de centrul ţării, cu atât mai scumpe), dar am condus şi 250km fără nicio aşezare şi, implicit, nicio benzinărie în preajmă, de la Glendambo la Coober Pedy.

Autostrăzi aşa cum le ştim noi în Europa există şi la ei, dar se cheamă motorway şi sunt numai în preajma marilor oraşe – adică din ce-am văzut noi, doar la Sydney şi Melbourne. La cât de libere sunt drumurile australiene în afara oraşelor, o simplă highway este de ajuns, problema însă este că nu au parapeţi pe margine şi nu sunt îngrădite, ca autostrăzile, ceea ce înseamnă că oricând poate să îţi sară un animal în faţa maşinii! Şi sunt multe animale în Australia…până să ajung să văd un cangur viu ţopăind, am văzut o grămadă morţi pe marginea şoselei…Din fericire animalele nu sunt active toată ziua, ies numai pe înserate, aşa că dacă eviţi să conduci noaptea, poţi să scapi fără victime. În orice caz, drumurile australiene sunt înţesate de panouri preventive:
atentie canguriatentie echidneŞi altele precum atenţie koala, atenţie wombaţi, atenţie în Australia se conduce pe partea stângă:
drive on leftDacă sunt atât de grijulii cu semnele pentru animale, nu acelaşi lucru se poate spune despre semnele pentru oraşe – ca turişti ne-a fost destul de greu să ne orientăm, atât în oraşe, cât şi la puţinele bifurcaţii în afara oraşelor. De exemplu, când te apropii de Melbourne, la o sută de kilometri, nu este indicat „Melbourne” ci „City”, ca şi cum Melbourne ar fi centrul oraşului şi restul pe o rază de 100km sunt doar suburbii. Iar când pleci din Sydney sau Canberra nu este indicată următoarea destinaţie majoră, ci doar cătune pe care trebuie să le cauţi cu lupa pe hartă. Din fericire, la nord de Adelaide direcţiile sunt bine indicate – oricum, sunt doar două, Perth la 2793km sau Darwin la 2834km!
SAMSUNGO altă particularitate a şoselelor australiene sunt „maşinile-tren”, road trains, adică nişte monştri industriali cu câte trei vagoane care măsoară 50 de metri şi transportă cine ştie ce.
roadtrainsroad train in desertroadtrainPe lângă dimensiunea impunătoare, circulă şi cu o viteză ameţitoare, măturând tot ce stă în cale…uneori mă întreb dacă au şoferi reali sau roboţi. N-aş vrea să fiu un cangur în calea lui şi nebun să fii să încerci să-l depăşeşti, iar când trece unul în sens opus se zguduie tot pământul şi mai că nu te suflă vântul…

În sfârşit, o ultimă observaţie: plăcile de înmatriculare australiene nu au niciun steag pe ele! La ce nevoie, dacă tot continentul e o singură ţară?! Se precizează, în schimb, indicativul statului în care sunt înmatriculate, adesea cu un slogan promoţional, ca în SUA. Astfel,
Queensland este The Sunshine State,
New South Wales – The Premier State, iar
Victoria – The Place To Be! (despre rivalitatea Melbourne – Sydney vorbim altădată)

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s