6810km în Australia – Sydney vs Melbourne

Acesta este ultimul articol din seria Australia. Am lăsat la urmă subiectul oraşe fiindcă părerile sunt împărţite. Sydney şi Melbourne sunt de departe cele mai mari oraşe din Australia, cu o populaţie aproape egală: 4.3 milioane pentru Sydney şi puţin sub 4 milioane pentru Melbourne. Dacă la nivel internaţional ni se pare destul de clar că Sydney este emblema Australiei, cu faimoasa Opera House şi focul de artificii de pe Harbour Bridge, printre australieni se simte o rivalitate centenară între cele două oraşe. Aproape fiecare australian, oriunde ar locui el, trebuie să-şi aleagă tabăra, ceva de genul „ţii cu Dinamo sau cu Steaua”?

Cei care ţin cu Melbourne susţin că este un oraş mai european, cu multe cafenele, cu multe evenimente culturale şi artistice, cu mari comunităţi de greci, de italieni şi de est-europeni (singura româncă pe care am întâlnit-o în călătoria în Australia locuia la Melbourne) şi cu un sistem de transport în comun bine pus la punct. Plus argumentul greu de demolat că a câştigat trei ani la rând titlul de cel mai bun oraş de locuit din lume!

Cei care ţin cu Sydney îl laudă pentru vremea excelentă, pentru plaje, pentru populaţia sportivă, pentru relieful deluros care oferă privelişti la mare şi locuri de case pentru bogaţi. Eu, recunosc, eram deja părtinitoare: dinainte să ajung în Australia, singurul must-see urban pentru mine era Sydney! Dar după ce am auzit atâţia australieni în Vanuatu lăudând Melbourne, am zis să-i dau o şansă. Uşor de zis, greu de făcut, fiindcă din motive practice de transport am vizitat mai întâi Sydney, care a plasat ştafeta foarte sus!

Sydney este, pe scurt, probably the best city in the world. Pentru că este un oraş mare, modern, dinamic, dar cu locuitori foarte relaxaţi, cu plaje în oraş şi munţi în apropriere, cu vreme blândă, multă verdeaţă şi surferi. Prima impresie, şi a mea şi a prietenului meu, a fost că ne aflăm într-un oraş american. O combinaţie între New York şi Miami, din punctul meu de vedere, care n-am văzut coasta de vest, un amestec între San Francisco şi LA pentru el, care n-a văzut coasta de est… Dar spre deosebire de oraşele americane, Sydney este mult mai aerisit şi mai autentic, fără pretenţii – what you see is what you get. Spun aerisit fiindcă cu excepţia districtului financiar, care nici nu e aşa de întins, nu există zgârie-nori, ci doar case colorate cu grădini înflorate. Şi chiar şi din districtul financiar, situat pe un deal, vezi întotdeauna marea sau parcurile din jur, aşa că nu te simţi mic cât o furnică printre clădiri. Apoi, în Sydney sunt multe spaţii verzi, centrul oraşului e axat pe două porturi (Circular Quai şi Darling Harbour) iar la nici 30 de minute de centru ai două plaje curate (Bondi şi Manly).

Opera şi podul văzute dintr-un hotel

Opera şi podul văzute dintr-un hotel

Districtul financiar vazut din Royal Botanic Gardens

Districtul financiar vazut din Royal Botanic Gardens

Multa lume pe iarba langa Darling Harbour

Multa lume pe iarba langa Darling Harbour

Noi am stat în cartierul Bondi Beach, la o prietenă, ceea ce a sporit cu siguranţă sentimentul de relaxare. Peste tot sunt oameni în şlapi, surferi cu placa după ei, biciclişti, oameni care aleargă, oameni cu câinii la plimbare…Dar nu vă imaginaţi că aici puteţi face baie tot timpul anului! Deşi Sydney nu are ierni dure ca la noi, temperatura tot scade până la 10 grade din mai până în septembrie. Iar apa mării e destul de rece chiar şi în timpul verii.

Vedere de la cazare

Vedere de la cazare

Surfing in style at Bondi Beach

Surfing in style at Bondi Beach

Plimare de la Bondi la Coogee Beach

Plimbare de la Bondi la Coogee Beach

Obiective turistice n-am vizitat foarte multe în cinci zile la Sydney. Am preferat să ne plimbăm pe străduţe, prin parcuri, cu autobuzul, cu feribotul…şi să simţim astfel ritmul oraşului. Mi-a plăcut faptul că fiecare cartier are un aer distinct, în Kings Cross aş fi zis că sunt la Londra, în Woolloomooloo m-am simţit ca la Roma, în Martin Place ca la New York. Pe lângă binecunoscutele Opera House şi Harbour Bridge, mi-a plăcut la Royal Botanic Gardens, Hyde Park, plimbarea de la Bondi Beach la Coogee Beach, feribotul de la Watson Bay la Circular Quai. Am vizitat şi două muzee, galeria statului NSW şi muzeul de artă contemporană, foarte bine amenajate, însă cam sărace în exponate.

Opera, ce evoca panzele unui vapor

Opera, a carei cupola evoca panzele unui vapor

Harbour Bridge, de unde se lanseaza artificii de anul nou

Harbour Bridge, de unde se lanseaza artificii de anul nou

Arta aborigena la Muzeul de Arta Contemporana

Arta aborigena la Muzeul de Arta Contemporana

Când vine vorba de populaţie, Sydney nu este atât de cosmopolit pe când mă aşteptam. Am văzut foarte puţini negri, indieni sau latino-americani. Foarte mulţi asiatici în schimb. Şi, surprinzător, am auzit vorbindu-se multă franceză, germană şi portugheză pe străzi! (română n-am auzit…) La nivel culinar nu pot să mă plâng, restaurante sunt de toate felurile, buget să fie! Dar pentru mine felul tipic australian rămâne burgerul 🙂
SAMSUNG

Singura bilă neagră pentru Sydney şi motivul pentru care nu m-aş muta acolo după Vanuatu: este prea scump şi prea departe şi m-am cam săturat să fiu la capătul lumii…Orice destinaţie continentală este la cel puţin 8 ore de zbor, iar Europa la 30!
SAMSUNG

Dacă Sydney aduce cu un oraş american, putem spune că Melbourne este mai european. Dar n-am regăsit nimic din Grecia sau Italia aici (cu excepţia restaurantelor) ci mai degrabă din Anglia, în măsura în care englezii se pot considera europeni…Vremea din Melbourne e tare capricioasă şi, ca şi la Londra, le place să spună că you can have all four seasons in a day. Când am ajuns noi acolo erau 18-20 de grade şi vânt, cam frig pentru gustul meu, dar localnicii răsuflau uşuraţi fiindcă tocmai avuseseră un val de caniculă de 42 de grade! Nu doar vremea, ci şi arhitectura din Melbourne mă trimite cu gândul la Anglia, sunt multe clădiri neconvenţionale, parcă şi locuitorii şi clădirile încearcă cu orice preţ să iasă în evidenţă. Melbourne este cu siguranţă un oraş artistic şi eclectic, dar per ansamblu mi se pare mai mohorât decât veselul şi coloratul Sydney.

Federation Square, Melbourne

Federation Square

China Town, Melbourne

China Town

Deşi are acces la mare, plaja din Melbourne nu e prea îmbietoare. Portul pare murdar şi e plin de ambarcaţiuni, plus că apa e şi mai rece decât la Sydney! Surferii au de condus cam o oră până la o plajă adevărată.

St Kilda, suburbie din sud

St Kilda

Centrul oraşului este axat în schimb pe râul Yarra, pe ambele maluri e plin de cafenele, restaurante şi clădiri de afaceri, iar noaptea aici se desfăşoară tot felul de artişti ai străzii – cântăreţi, magicieni, jongleri.

South Yarra pe timp de zi

South Yarra pe timp de zi

South Yarra pe timp de noapte

South Yarra pe timp de noapte

Ca şi Sydneysiders, Melbourners ştiu să se distreze, iar seara barurile şi terasele sunt pline. În plus, în Melbourne există o adevărată cultură a graffiti-lor, se fac chiar şi tururi organizate ca să vizitezi aleile înguste din spatele clădirilor pline de desene!

Curte interioara

Curte interioara

Alee

Alee

In Melbourne orice poate fi artist

In Melbourne orice poate fi artist

Dacă oraşul în sine nu m-a convins, în apropriere de Melbourne sunt două atracţii majore: Phillip Island, unde puteţi vedea în libertate koala şi pinguini şi the Great Ocean Road, care vorbeşte de la sine.

Merită să spun câteva cuvinte şi despre „cenuşăreasa” Canberra…pe care nimeni nu o iubeşte, cu excepţia locuitorilor săi, care n-au de ales. Canberra a devenit capitală în urmă cu 100 de ani, ca o soluţie de mijloc între Melbourne şi Sydney. Unul din criteriile în alegerea amplasării viitoarei capitale a fost să nu fie pe malul mării – pentru a reduce riscul unui atac maritim (la vremea respectivă nu au anticipat posibilitatea unui atac aerian) – aşadar Canberra este nu doar foarte mică, plictisitoare şi caniculară, ci şi departe de mare! Un oraş artificial, planificat şi construit de la zero, cu o populaţie de 300.000 de locuitori, majoritatea funcţionari publici. Deşi am fost sfătuiţi să nu pierdem timpul cu un ocol la Canberra, am inclus-o în roadtrip-ul nostru cu toată bunăvoinţa de a vizita un oraş administrativ – până la urmă, şi despre Luxemburg se zice că este un oraş mic, plictisitor şi plin de funcţionari, dar mie mi-a plăcut foarte mult să locuiesc acolo. Însă Canberra s-a dovedit a fi o mare dezamăgire. Arată bine în teorie, pe hartă, cu un lac artificial şi o mulţime de drumuri concentrice, dar în realitate este foarte mică şi pustie şi gândită pentru maşini, nu pietoni.

Canberra vazuta pe harta

Canberra vazuta pe harta

Canberra in realitate

ACT – Australian Capital Territory

Dar tot e bine că am făcut acest ocol, pentru că aşa am trecut prin Snowy Mountains – fără zăpadă, bine înţeles, pentru că eram în plină vară.

Snowy Mountains

Snowy Mountains

Iar când am ajuns la Eden, am răsuflat uşuraţi. Bănuiam eu că paradisul are adresa poştală în Australia!

Eden, NSW, Australia

Eden, NSW, Australia

Plaja din Eden

Plaja din Eden

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

