Alo, sunt eu, Picasso

Pe lista lucrurilor care mă enervează în Vanuatu sunt şi sms-urile promoţionale de la compania de telecomunicaţii. În Vanuatu există doi operatori de telefonie, Digicel şi TVL, şi amândoi bombardează clienţii cu câte 5 sms-uri pe zi. De obicei e vorba de oferte promoţionale sau nu ştiu ce jocuri pe telefon. La început le citeam, fiindcă sunt scrise în bişlama şi mă amuzau, dar cu timpul au devenit tare agasante. Însă acum, după ciclon, autorităţile publice le-au găsit o întrebuinţare mai bună şi au început să facă campanii de conştientizare prin sms. Câteva exemple:

HealthAlert
Spos
yu kasem sitsit wota yu mas dring plante seif mo boel wota mo spos bebi sik mama i givim titi oltaem mo tekem hem i go long klinik kwik taem
If (suppose) you get diarrhea (shit shit water), you must drink plenty of safe and boiled water, and if a baby gets sick, the mother must breastfeed (give tits) all the time and take it to the clinic quickly.
Dacă vă îmbolnăviţi de diaree, beţi multă apă potabilă şi fiartă, iar daca se îmbolnăveşte bebeluşul, alăptaţi în continuu şi duceţi-l repede la dispensar.

PLNM KAKAI
Ol fama, yumi mas planem bak ol karen naoia. Hariap mo planem ol 3 manis crop olsem kon, kumala, aelan kabis mo ol vegtabol.
All farmers, we must plant back our gardens now. Hurry up and plant all 3 months crops, like corn, sweet potato, island cabbage and all vegetables.
Fermierilor, a venit timpul să semănăm grădinile. Plantaţi cât mai repede legumele care cresc în 3 luni: porumb, cartofi dulce, varză indigenă şi toate verdeţurile.

NUTRISEN
Mama givim titi nomo long bebi taem hemi bon ko kasem 6 manis. Melek blong titi blong mama hemi gud. Kasem advaes long nes spos yu no save givim titi.
Mothers, breastfeed your baby from the time they are born until they reach (catch) 6 months. Mother’s breast milk is healthy. Seek (catch) advice from your nurse if you can’t breastfeed.
Mamelor, hrăniţi bebeluşul numai cu lapte de la naştere până la 6 luni. Laptele matern este bun. Cereţi sfaturi de la asistentă dacă nu reuşiţi să alăptaţi.

PVMC (Port Vila Municipal Council)
No bonem toti, be separatem ol toti long ol heap olsem : haousol rabis, lif blo wod mo metal/tin. Putum toti long rod, blong munisipol trak save karemaot.
Don’t burn rubbish (dirty), but separate it into heaps like this: household rubbish, tree leaves and metal/tin. Put the rubbish on the road, so that the municipal truck can come carry it away (out).
Nu daţi foc gunoaielor, ci triaţi-le în grămezi astfel: gunoi menajer, frunze, metale/conserve. Scoateţi gunoiul pe stradă, ca să îl ridice maşinile primăriei.

Sik Misel
Sik misel lo Efate. Saens: fiva, rash, nos i ron, eye i red. Emi save spred kwik mo save kilim yu ded. Spos yu no karem vaksinesen yet go lo clinic o hospital naoa.
Measles epidemics on Efate. Signs: fever, rash, running nose, red eyes. It can spread quickly and it can kill you. If you haven’t taken vaccines yet, go to the clinic or hospital now.
Epidemie de pojar pe Efate. Simptome: febra, mâncărimi, curge nasul, ochii roşii. Se răspândeşte rapid şi poate fi fatală. Dacă nu v-aţi vaccinat încă, mergeţi imediat la dispensar sau la spital.

Şi, ocazional, primesc mesaje de la necunoscuţi, probabil fanatici religioşi sau obsedaţi sexuali, încă nu m-am lămurit din ce categorie fac parte:

Gudmng fren beautifull day 4 u and me, may we injoy Gods blessing. Just 2 remind u that u mas pray b4 go 2 wrk. Merci God bls

Mrnng love have a nice day and a beautifull air 2 breath. This is Gods bless 2 u and me, so all most we must thank God 4 that, yes?

Aţi înţeles, da?  Un alt descreiat mi-a dat bătăi de cap vreo două săptămâni, când mă suna încontinuu, implorându-mă să ascult o melodie. I-am zis că nu mă interesează melodia lui şi să mă lase în pace. I-am şi blocat numărul de telefon, dar a continuat să mă sune de pe diverse alte numere. Câteva colege mi-au zis să nu cumva să ascult melodia, fiindcă este o formă de magie neagră, menită să mă facă să mă îndrăgostesc de el (!). Deh, a evoluat şi magia odată cu tehnologia.
Dar ce nu înţeleg eu este de ce avea nevoie de consimţământul meu înainte să ascult melodia, în loc să o pună direct când răspundeam la telefon. În fine, s-a oprit după ce un coleg l-a sunat înapoi şi i-a spus nişte vorbe numai de el ştiute. Magia neagră este un subiect foarte de actualitate în Vanuatu şi interzisă prin lege…

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

