Acasă în copac

Trebuie neapărat să vă spun despre locul acesta. Un loc pe care l-am descoperit demult, şi care m-a impresionat din prima, dar nu ştiu de ce abia acum mi-a venit să scriu despre el.

Unul dintre lucrurile care îmi plac cel mai mult în Vanuatu este aproprierea de natură. Suntem încojuraţi de verdeaţă şi de mare, aşa că priveliştea de acasă şi de la birou e mereu îmbietoare. Dar ochiul se obişnuieşte repede cu frumosul şi mintea se lasă acaparată de griji mărunte chiar şi aici. Chiar şi pe o insulă tropicală, ca să mă deconectez de la serviciu, simt nevoia din când în când (mai rar decât în Europa, ce-i drept) să evadez! Să mă reconectez cu natura, să fac un pas în spate şi să-mi aduc aminte de lucrurile cu adevărat importante în viaţă.

Un loc ideal de evadare, în care mi-am încărcat bateriile azi după-masă, este la Maison du Banian, la 10 km de Port Vila. Despre banieni am mai scris succint aici; sunt nişte copaci impresionanţi, ai căror ramuri cresc de sus în jos şi se confundă cu trunchiul, astfel încât copacul ajunge să aibă o circumferinţă de zeci de metri. Cel mai mare pe care l-am văzut eu era lat cât o casă, dar se zvoneşte că în Tanna ar fi unul cât un teren de fotbal! Banianul este un copac sacru în Vanuatu, un adăpost cu predilecţie, care a dat naştere multor legende.

În după-masa aceasta ne-am adăpostit deci în banianul pe care Odile, o franţuzoaică stabilită în Vanuatu, l-a transformat în acasă. Cu multă creativitate şi simţ estetic, şi doar din materiale naturale, Odile a creat un spaţiu mirific în mijlocul pădurii tropicale.

Casa in banian

Casa in banian

Sufrageria

Sufrageria

La parter este sufrageria: o masă mare cu bănci din lemn, o canapea din covoraşe împletite, un balansoar din bambus şi o vatră pentru foc. Toate sub un acoperiş înalt din frunze ce se împleteşte frumos cu ramurile copacului. Şi, bineînţeles, fără uşi sau geamuri. La etaj, după ce urci o scară abruptă de lemn, străpunsă pe alocuri de crengi, e dormitorul, decorat cu perdele colorate, lumânări suspendate şi o vază de bambus. Baia este amenajată în grădină, la câţiva metri mai în jos pe o cărare cu pietricele şi umbrită de papaia. Prize electrice nu există nicăieri în casă, dar mulţumită unui puţ săpat la adâncime, baia are apă curentă.

Dormitorul

Dormitorul

Vederea din dormitor

Vederea din dormitor

Odile este un personaj interesant, o femeie curajoasă şi foarte inventivă. Şi-a petrecut jumătate de viaţă navigând pe mări, până acum 11 ani când s-a îndrăgostit de Vanuatu şi a hotărât să dea marea albastră pe marea de verdeaţă şi s-a aciuit în pădurea tropicală. Casa din copac a construit-o acum 7 ani, cu ajutorul unor meşteri localnici. Lucrările au durat 5 luni şi se vede că sunt de calitate: banianul şi căsuţa au rezistat fără probleme ciclonului Pam de anul trecut. Ingeniozitatea ei se manifestă nu numai în design-ul casei, ci şi în reţele vegetariene pe care le prepară exclusiv cu fructe şi legume din grădină. Astăzi, de exemplu, am mâncat piure de kumala cu salată verde şi papaia caramelizată cu ghimbir.

La masa

La masa

La taifas

La taifas

Dacă ajungeţi până în Vanuatu, e musai să mergeţi la Maison du Banian! Căsuţa e de închiriat pe noapte sau pentru prânz/cină în cadru restrâns. Mai mult decât o căsuţă în copac, vă veţi simţi acasă în copac. Acasă la mama natură.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Acasă în copac

  1. Mala says:

    Ca de obicei, scrierile tale acapareaza din prima! O încîntare!
    Mi-a placut extraordinar de mult idea casutei din copac!

  2. Paul says:

    Bună! Tocmai am aflat de blogul tău; îmi doresc și eu să ajung odată prin Vanuatu, mi se pare superb! Nu am citit decât câteva articole de aici, așa că trebuie să te întreb: cu ce ocazie stai așa multă vreme acolo? Și încă ceva: despre kava ce spun locuitorii, e periculoasă pentru ficat sau ceva de genul? (mă gândesc să-mi comand să văd cum e 😀 )

    • danamism says:

      Bună Paul! Dacă ajungi prin părțile astea ale lumii, trebuie neapărat să vii până în Vanuatu. Eu sunt aici de trei ani și jumătate, lucrez la Universitatea Pacificului de Sud. Localnicii se dau în vânt după kava și nu prea se vorbește despre efectele adverse. Conform unor studii, ar fi periculoasă pentru ficat, dar probabil în cantități mari băute zilnic de-a lungul mai multor ani. Moderația este cheia! Îți comanzi praf sau pastile? Aici se bea doar rădăcina proaspătă și kava e un prilej de interacțiune socială, dar în alte țări am văzut că se vinde sub formă de praf sau pastile, nu e tocmai aceeași experiență.

      • Paul says:

        Da, sper să ajung, probabil nu prea curând, dar într-o zi… 🙂 Mi-ar plăcea să fac o vizită mai lungă în Japonia, apoi și Vanuatu, întrucât mi se par superbe locurile. Despre kava tocmai de asta am întrebat, căci am citit în mai multe locuri că este consumată de sute/mii de ani pe acolo și nu prea s-a auzit despre efecte secundare (iar, după constituenții chimici, știam că nu s-a demonstrat nimic dăunător – dacă țin minte bine de pe Wikipedia), însă cică au fost cazuri grave de probleme la ficat prin Europa, ori din cauza plantei, ori din ceva combinații nefericite sau chiar din alte cauze, dar oamenii respectivi consumau și kava – e foarte ciudat. M-am speriat puțin. Mi-aș comanda praf din rădăcină.
        PS: Distracție plăcută pe acolo! 😀

Leave a Reply

