Două vorbe despre votul prin corespondență

Nu mi-am spus oful la timp, dar tot mai bine mai târziu decât niciodată. În noiembrie anul trecut am avut oportunitatea să votez pentru prima oară prin corespondență. O inițiativă foarte bună și demult așteptată. Având în vedere că, în cazul meu, cel mai apropiat consulat român e la 2.500 de km, 3 ore de avion și 500 de euro, dacă nu se introducea votul prin corespondență nu aș fi putut vota. Asta în condițiile în care în alte țări există deja de multă vreme votul prin corespondență, votul prin procură sau chiar și votul online.

Mă bucur deci foarte mult că România a luat această inițiativă și sper să fie reluată și la alegerile prezidențiale din 2019. Căci să fim serioși, la alegerile parlamentare din 2016, votul diasporei nu a contat prea mult. De ce? Păi fiindcă am votat toți românii din străinătate în Circumscripția 43 Diaspora. Adică cele aproximativ 700.000 de români cu reședința declarată în străinătate (conform recensământului din 2011, deși unele estimări merg până la 3,4 milioane de români plecați…) aleg 4 deputați și 2 senatori. Atât. De dragul comparației, județele Bacău, Cluj, Dolj, Suceava și Timiș, toate cu o populație în jur de 700.000 de locuitori, au fiecare câte 10 deputați și 4 senatori.  Acesta este primul meu of. Cred că aș prefera să votez prin procură în județul de domiciliu, dacă s-ar putea…

Al doilea meu of este legat de Poșta Română. La început am fost plăcut surprinsă când am primit plicul în Vanuatu; tocmai fiindcă în trecut Poșta Română a mai pierdut plicuri între România și Vanuatu…dar uite că plicul cu votul prin corespondență nu a căzut în ocean. Cu toate că a fost cel mai lung drum parcurs de un buletin de vot, 21.400 de km, implicând 4 zboruri internaționale, conform infografiei publicate chiar de ei:

În plus, când a ajuns la mine, plicul autoadresat avea deja toate timbrele necesare,  nici nu știu cum au făcut să obțină timbre din Vanuatu. Pe mine nu m-ar fi deranjat să trimit eu plicul înapoi pe cheltuiala mea – mi s-ar fi părut corect ca Biroul Electoral să plătească drumul până la mine, iar eu să plătesc drumul înapoi. Mai ales că nu aveam de gând să-l trimit cu poșta, ci cu un serviciu de curierat tip DHL, FedEx sau TNT.

Plic timbrat autoadresat

Plic timbrat autoadresat

Dar fiindcă avea deja timbrele puse și fiindcă am vrut să acord un vot de încredere Poștei Române, l-am trimis înapoi tot prin poștă în data de 17 noiembrie 2016. Două săptămâni mai târziu, pe 30 noiembrie, plicul ajungea în țară. Însă de atunci… este tot „în prelucrare” la Oficiul Poștal București 83! Și uite așa a reușit Poșta Română să rătăcească, intenționat sau nu, plicul meu cu votul prin corespondență.

Recomandata nr. RR008142937VU, stare actuală: în prelucrare

Recomandata nr. RR008142937VU, stare actuală: în prelucrare…

Dar de când am aflat că din cele 8.889 de plicuri trimise de Poșta Română în străinătate, doar 4.561 s-au întors, încep să cred că treaba a fost premeditată. Mă îndoiesc sincer că aproape jumătate din cei care s-au înscris în Registrul Electoral pentru votul prin corespondență s-au răzgândit pe parcurs sau nu au trimis plicurile la timp. Și mă întreb câte din cele 4.328 de plicuri care nu au ajuns la Biroul Electoral sunt de fapt rătăcite intenționat de Poșta Română!  Al cărei director general era nimeni altul decât Alexandru Petrescu, vicepreședinte PSD Diaspora, actualul Ministru al Economiei! Într-un comunicat din 9 decembrie 2016, acesta estima că Poșta Română și-a îndeplinit „cu succes rolul său direct în desfăşurarea procesului votului prin corespondenţă” și că „administraţia poştală naţională dovedeşte, din nou, că este un partener de încredere pentru proiectele naţionale”. Hai sictir!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

