Sărbători tropicale!

Anul acesta am intrat mai greu în atmosfera de Crăciun. Faptul că e cald afară nu ajută, şi mai ales faptul că am avut mult de lucru. Luna decembrie a fost foarte încărcată, dar nu fără recompense. Chiar pe 1 decembrie am avut prima ceremonie de absolvire pentru programul de studii în limba franceză pe care l-am lansat acum doi ani. Este mare lucru pentru o universitate anglofonă, şi pentru orice organizaţie monolingvă în general, să ofere cursuri într-o altă limbă (nu e vorba de cursuri de franceză, ci de cursuri de ştiinţele educaţiei predate în franceză), aşa că reuşita a fost lăudată de rectorul universităţii şi în aceeaşi seară am fost invitată la o cină cu preşedintele din Fiji, care este rectorul onorific al universităţii, şi cu preşedintele din Vanuatu. Și uite așa de ziua naţională a României am ciocnit şampanie cu doi preşedinţi! Cred că numai în Vanuatu mi se putea întâmpla asta 🙂

O parte din absolvenți

În mod normal, după ceremonia de absolvire universitatea se goleşte, studenţii pleacă acasă, care în Insulele Solomon, care în Samoa, care în Fiji etc., şi nu mai rămâne multă lume prin birouri. Numai că eu am avut de predat un curs de vară intensiv până pe 22 decembrie…Cu ultimele puteri, vineri la ora 16 am scos calculatorul din priză şi am învelit toate electronicele în foi de plastic – măsură obligatorie de precauţie pe durata vacanţei de vară, în caz că vine vreun ciclon. Apoi am început să mă gândesc „ok, deci ce facem de Crăciun?”. Întâi de toate aş fi vrut să sar în sus de bucurie că a început vacanţa, dar vremea mohorâtă şi răceala cu care m-am pricopsit de la studenţi mi-au ciupit din entuziasm.

Abia sâmbătă pe 23 decembrie am simţit că vine Crăciunul. Am scos bradul artificial pe care l-am moştenit de la o prietenă care a plecat din Vanuatu şi l-am împodobit rapid. Oricât de kitsch mi se pare, parcă nu e Crăciun dacă nu am brad…Apoi am ieşit la cumpărături de cadouri, era plin de lume în oraş şi strada pieţei mirosea a ananaşi copţi. Primăria a decis să închidă traficul pe o porţiune din strada principală şi din perspectiva pietonului era chiar plăcut să faci zig-zag între magazine. După cadouri am trecut la mâncare. Noroc că Jonathan cumpărase deja câteva sticle de vin, căci în weekend şi în zilele libere e interzisă comercializarea alcoolului.

Plin de ananași la piață

Nu am cumpărat prea multă mâncare, nici cadouri de altfel, spre deosebire de alţi ani în România când ieşeam din supermarket cu căruciorul plin. Nu ştiu de ce avem impresia că în „luna cadourilor” totul trebuie să fie la superlativ…eu prefer mai cumpătat, mai cu măsură. Călcâiul lui Ahile la mine au fost întotdeauna călătoriile, şi chiar mă gândeam la un moment dat să mă întorc în Europa de Crăciun. Dar am reuşit să mă cumpătez şi în această privinţă, având în vedere că anul acesta am fost deja în Noua Zeelandă, pe insula Pentecost, la o conferinţă în Bangkok, plus trei luni de concediu fără plată în Europa, în care pe lângă România şi Franţa, am (re)vizitat Roma, Londra, Slovenia şi Croaţia. Ah, dar microbul călătoriilor are nevoie de o injecţie la fiecare trei luni şi s-au făcut deja patru de când m-am întors în Vanuatu şi nu am mai mers pe undeva! Mi-e dor să descopăr locuri noi…dar când locuieşti în Oceanul Pacific şi ai zboruri directe numai către şapte destinaţii şi le-ai epuizat pe toate, e mai greu cu noutatea.

Am hotărât deci să nu mă întorc în ţară de Crăciun şi să îmi iau în schimb două săptămâni de concediu de stat acasă. O staycation, cum zic americanii, în care să mă bucur în ritmul meu de ieşiri la plajă, la cafea, la scufundări, cu caiacul sau cu catamaranul…În ajunul Crăciunului am bocit un pic că nu sunt cu familia (e doar al treilea fără ei în treizeci de ani), dar mi-a revenit zâmbetul a doua zi la plajă. În Vanuatu Crăciunul se sărbătoreşte pe 25 decembrie, nu pe 24, şi neapărat la plajă. Iar Moş Crăciun a fost darnic cu noi şi ne-a adus o vreme superbă, deşi suntem în sezonul ploios, de cinci zile n-a plouat. O singură grijă am zilele astea: la ce plajă mergem azi?!